"CUEME, els petits grans emprenedors de Martorell" · Informe Territorial Demarcació de Barcelona 2017
10/10/2017 11:47Compartim l'enllaç de l’article elaborat des del nostre servei sobre el projecte “Cultura Emprenedora a l’Escola” publicat en l’Informe Territorial de la Demarcació de Barcelona 2017 de la Diputació de Barcelona.
Informe Territorial de la Demarcació de Barcelona 2017
CUEME, els petits grans emprenedors de Martorell
Una línea del Pla d’acció de desenvolupament local del Centre de Promoció Econòmica “Moli Fariner”2014-2018 es el foment de la cultura emprenedora a la població en general. Per aquest motiu, l’Ajuntament de Martorell aposta per promoure l’esperit emprenedor des dels cicles formatius inicials a les escoles i instituts del municipi amb programes innovadors com “Cultura Emprenedora a l’Escola” (CUEME), amb l’objectiu de fomentar els valors d’emprendre. No es tracta només de crear empresa, sinó d'impulsar entre els estudiants valors com treballar en equip, liderar, prendre decisions o adaptar una actitud indagadora i positiva davant la vida.
El servei d’assessorament a persones emprenedores municipal funciona des de fa més de 20 anys i compta des de fa quatre anys amb un viver d’empreses, únic viver municipal del Baix Llobregat Nord, des del qual s’han desplegat altres serveis adreçats a empresa, emprenedoria i ciutadania en general amb l’objectiu d’obrir totes les opcions possibles quant a consolidació empresarial i creixement de l’ocupació.
L’Ajuntament de Martorell es va sumar al projecte CUEME el curs 2013-14 amb l’Escola José Echegaray, i el curs següent s’hi va adherir l’Escola Mercè Rodoreda, seguida de l’Escola Lola Anglada. En total, 7 cooperatives i 175 alumnes de Martorell participen actualment en el projecte, consolidat per 4t any consecutiu i tot un èxit, tant per la bona actitud i predisposició dels alumnes com per la cooperació del professorat, padrins, col-laboradors, tècnics municipals i famílies.
Crear una cooperativa als 10 anys
Els 175 alumnes de 5è de primària creen, gestionen i tanquen una cooperativa durant el transcurs de cada curs, compaginant les classes amb el projecte emprenedor i realitzant tot el procés com qualsevol altre emprenedor o empresa. El programa transversal engloba totes les competències bàsiques del currículum i permet a cadascun dels membres de la cooperativa desenvolupar les seves intel-ligències múltiples, aportant al grup el millor d’ells mateixos.
Aquest procés comporta la constitució de la cooperativa (denominació, estatuts, NIF, capital social a aportar pels socis...), permís d’ocupació via pública, elecció del producte, disseny de la imatge corporativa, difusió i comunicació, producció i venda, aportació de part dels beneficis a projectes d'interès social i avaluació. Durant el curs es realitzen diferents trobades de les cooperatives, la qual cosa propicia una experiència molt enriquidora d’interrelació dels alumnes. Una de les trobades és a LA FAGEDA, visita amb un doble objectiu: per una banda, el contacte entre tots els alumnes i, d’altra banda, conèixer una cooperativa.
Tot aquest treball en equip realitzat tant pels alumnes com per l’equip docent i tècnic del projecte culmina amb la venda dels productes al mercat. Les parades de les cooperatives el dia de la venda s’ubiquen a l’entorn del Mercat Municipal de Martorell, fomentant-ne l’ús, dinamitzant-ne les parades i generant-hi una major afluència de visitants aquell dia que propicia augment de compres. Un cop finalitzada la venda, retornat el capital inicial i destinat el 10% a l’entitat social, els alumnes realitzen una activitat en grup amb els beneficis obtinguts. Com a cloenda del projecte, s’organitza un acte on els cooperativistes reben un reconeixement acompanyants dels padrins empresarials, poden veure un audiovisual de tot el treball fet, fan entrega d’un donatiu a les entitats socials i comparteixen experiències amb la resta d’escoles, docents, tècnics i representants polítics del municipi.
Trets diferencials del programa CUEME martorellenc
A Martorell, el CUEME forma part de la comunitat educativa de l’escola, l’equip docent es forma i s’hi implica junt amb les famílies, que dia a dia veuen com els seus fills/es són capaços de crear i fer funcionar una cooperativa.
L’equip docent dels centres valoren molt positivament el programa i poden transmetre als alumnes la importància de treballar en equip i portar els nens a nous contextos molt propers al que serà la seva vida en un futur.
El treball en xarxa entre mestres, tècniques i equip de govern de l’ens local és cabdal en el programa, així com l’escolta activa del que passa diàriament a l’aula i les necessitats que es generen per complementar l’esquelet d’aquest gran projecte. Com a valor afegit destaca el contacte dels alumnes amb el teixit empresarial del territori i el fet que es creen vincles durant tot curs amb diferents professionals que aporten als alumnes una visió real del món empresarial.
Des de el Centre de Promoció Econòmica “Moli Fariner” es planifica al llarg del programa una sèrie de tallers i visites en les quals col-laboren de manera voluntària diferents professionals de sectors segons les necessitats de la cooperativa (tallers d’imatge corporativa, màrqueting, finançament, cooperatives, etc.), actuacions encaminades que el programa sigui viable. Amb aquests tallers els alumnes prenen contacte real amb el teixit empresarial i coneixen l’activitat de diferents professionals i tot el que els envolta. Els tècnics també posen en contacte cada curs un empresari, preferentment ubicat al viver d’empreses, amb les cooperatives per fer-los de padrins empresarials i donar suport als alumnes al llarg del curs.
Altres aspectes de la cooperació empresarial en aquest programa són que les visites a empreses que es realitzen al llarg del curs, la relació de les cooperatives amb l’entorn i la implicació de diferents agents locals i recursos complementaris donen un valor afegit al projecte i enriqueixen els coneixements transversals dels alumnes. Es realitzen també visites de l’equip tècnic a les cooperatives per fer un seguiment a l’aula i donar el màxim suport als alumnes. Així mateix, se’ls acompanya a cada acció dels diferents agents externs que intervenen amb les cooperatives (equip de govern, entitats socials, financeres, empresaris, ajuntament i famílies, part molt implicada en aquest projecte, etc.).
Promoció dels valors emprenedors
La promoció de la cultura emprenedora entre l’alumnat afavoreix la millora dels resultats educatius i promou l'adquisició d'un conjunt de capacitats, habilitats i valors útils que capaciten les persones a gestionar adequadament els seus projectes professionals i vitals, entenent l’emprenedoria com una manera de viure, amb independència de crear o no una empresa.
Equip tècnic Centre de Promoció Econòmica “Moli Fariner” Ajuntament de Martorell:
Carme Moles
Sandra Alarcón
Dolors Fernández
Raquel Moya