Línia d’ajuts en forma de garantia per al finançament de projectes de persones emprenedores, autònoms, micro, petites i mitjanes empreses. Línia Emprèn 2015
18/08/2015 09:10Obert el termini de sol·licituds a la línia de Finançament Emprèn 2015, de la Generalitat de Catalunya, que permet accedir a préstecs d'entre 10.000 i 100.000€ per a finançar projectes d'inversió i/o circulant per a emprenedors, autònoms, micro i petites empreses. El termini per a la presentació de les sol·licituds estarà vigent fins el 26 de febrer de 2016 o fins l'exhauriment del pressupost per a aquests conceptes.
El passat 17 de juliol es va publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya l’Ordre EMO/229/2015, de 13 de juliol, per la qual s'aproven les bases reguladores de la línia d'ajuts en forma de garantia per al finançament de projectes de persones emprenedores, autònoms, micro, petites i mitjanes empreses, i es fa pública la convocatòria corresponent per a la línia Emprèn 2015.
Aquesta línia d’ajuts és fruit d’un Conveni de col·laboració signat el 2012 entre el Departament d’Empresa i Ocupació (Dep. EMO) i l’Institut Català de Finances (ICF), pel qual es va establir constituir un fons de garantia associat a la Línia de finançament d’autònoms i comerços.
Persones o entitats beneficiàries
Les persones emprenedores, els autònoms que estiguin donats d’alta al règim corresponent de la Seguretat Social o mutualitat, les micro i les petites empreses, i, en determinades activitats del comerç i dels serveis, les mitjanes empreses totes elles amb seu social o centre de treball a Catalunya, que estiguin legalment constituïdes, d’alta d’activitat i inscrites als registres corresponents.
Es consideren emprenedores les persones físiques que no estiguin constituïdes com a treballadores autònomes, sempre que acreditin haver demanat l’alta al Cens d’activitats econòmiques, mitjançant la presentació a Hisenda (a l’AEAT) dels models 036 o 037, per fer inversions abans d’iniciar l’activitat. En aquest cas no podran sol•licitar l’ajut per a un préstec exclusivament de circulant.
Requisits
- Per a les empreses amb una plantilla igual o superior a 50 persones, donar ocupació, com a mínim, a un 2% de treballadors/ores amb discapacitat sobre el nombre total de treballadors/ores de l’entitat o bé aplicar les mesures alternatives d’acord amb el que disposen el Reial Decret legislatiu 1/2013, de 29 de desembre.
- Complir les obligacions tributàries davant l’Estat i la Generalitat de Catalunya i les obligacions davant la Seguretat Social o mutualitat al llarg de tot el procediment.
- Complir els requisits que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística
- No trobar-se en cap de les circumstàncies que preveu l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- No haver estat sancionades, en resolució ferma, per la comissió d’infracció greu en matèria d’integració laboral de discapacitats o molt greu en matèria de relacions laborals o en matèria de seguretat i salut en el treball.
- No estar subjecte a una ordre de recuperació pendent després d’una decisió prèvia de la Comissió Europea que hagi declarat un ajut il·legal i incompatible amb el mercat comú.
- Acreditar que disposen d’un sistema d’organització i de gestió de la prevenció, d’acord amb la Llei 31/1995, de prevenció de riscos laborals.
- En el cas d’empreses amb una plantilla igual o superior a 25 treballadors tenen l’obligació, d’acord amb els agents socials, d’haver adoptat les mesures de prevenció i detecció dels casos d’assetjament per raó de sexe en llurs centres de treball.
- Complir les obligacions i no incórrer en els supòsits de prohibició que estableixen els articles 90.bis i 92.bis del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre.
- Complir l’obligació de respectar la igualtat de tracte i d’oportunitats a l’àmbit laboral i, amb aquesta finalitat, adoptar mesures adreçades a evitar qualsevol tipus de discriminació laboral entre homes i dones (Pla d’igualtat obligatori per les empreses de més de 250 treballadors/ores)
- No haver superat la quantitat màxima d’ajuts de minimis que pot rebre una empresa en el període de 3 exercicis fiscals.
- No trobar-se afectada per les situacions següents: incidències RAI, ASNEF i/o judicials, fons propis negatius, pèrdues continuades en els darrers tres exercicis i tenir rebuts pendents i/o impagats.
Tipologia dels projectes
- Projectes d’inversió. S’entendrà per inversió l’adquisició d’un o diversos actius fixos, materials o immaterials, adscrits a la consecució d’una mateixa finalitat.
- Projectes de circulant. Projectes relatius a l’activitat del dia a dia de l’empresa com ara necessitats de tresoreria, compra d’estocs o finançament a clients.
Característiques dels ajuts
- El Dep. EMO mitjançant l’ICF, aporta un ajut consistent en l’assumpció de risc del 70% del capital pendent, en el cas de morositat. Aquest ajut és complementari a les possibles garanties aportades pel beneficiari del préstec, que podran ser de fins al 100% de l’import del préstec.
- Prèviament a la formalització del préstec per part de les entitats financeres col·laboradores, la direcció general corresponent haurà d’emetre la resolució favorable.
Les condicions de les operacions (préstecs o lísings) són:
El préstec es disposarà íntegrament en el moment de la signatura, excepte en el cas d’emprenedors que es farà amb la presentació prèvia, a l’entitat financera corresponent, de factures lligades a inversions anteriors a la posada en marxa de l’empresa. En aquest cas, el desemborsament del préstec per part del banc es farà seguint les indicacions de la mateixa resolució d’ajut.
El beneficiari vindrà obligat a reemborsar anticipadament l’import total o parcial del capital pendent en els supòsits següents:
- Execució total o parcial, del projecte finançat.
- No complir totes i cadascuna de les condicions exigides en el contracte signat amb l’entitat financera.
- El beneficiari final obtingués una subvenció atorgada per organismes oficials, comunitaris, estatals, autonòmics o locals destinada a l’amortització total o parcial de l’operació.
- Revocació de la subvenció.
Excepcionalment el Dep. EMO podrà aportar la mateixa assumpció de risc a operacions d’avals financers atorgats per l’ICF a préstecs ja concedits per les mateixes entitats financeres per tal de refinançar operacions d’aquest producte.
Sol·licituds i documentació
Les sol·licituds es podran presentar fins a 26 de febrer de 2015 a través del web de l’Institut Català de Finances mitjançant el model normalitzat que està disponible a la mateixa pàgina web.
Passos a seguir:
- Accedir al web de ICF: www.icf.cat , a l’apartat de la dreta: “Sol·licita el teu finançament”, i efectuar la sol·licitud de EMPREN 2015 . S’assignarà un codi de sol·licitud (ICF-2015-XXXXXXXXXX) i es rebrà un correu electrònic amb les indicacions de procediment i documents model a utilitzar. Signar la sol·licitud.
- L’imprès de sol·licitud resultant de la tramitació s’haurà de presentar, en el termini màxim de 10 dies naturals comptats a partir de l’endemà de la seva generació, en paper i degudament signat, en qualsevol oficina de la xarxa d’Oficines de Gestió Empresarial (OGE) o bé signat electrònicament per mitjà del web de l’ICF. També es pot presentar segons el que preveu l’art. 38.4 de la llei 30/1992.
- Anar a la entitat escollida (Banc de Sabadell o CaixaBank) per realitzar l’estudi financer de l’operació. Si aquest estudi és favorable, emetran un certificat d’aprovació.
- Un cop obtingut el certificat d’aprovació del banc, accedir al web de ICF: www.icf.cat amb el vostre número de sol•licitud. Caldrà penjar electrònicament aquest certificat , juntament amb la Memòria normalitzada i explicativa del projecte. Amb aquests dos documents, el Dep. EMO podrà valorar la resolució de l’ajut i fer les comprovacions que estimi necessàries.
En cas que el sol·licitant sigui una persona emprenedora, haurà d’aportar un informe de viabilitat del negoci, emès per una entitat d’assessorament de la Xarxa Catalunya Emprèn, acompanyat del pla de negoci i l’alta al Cens d’activitats econòmiques mitjançant la presentació a Hisenda (AEAT) dels models 036 o 037, per fer inversions abans d’iniciar l’activitat.
Si la sol·licitud i la documentació presentada no reuneixen els requisits l’òrgan corresponent requerirà el sol·licitant perquè, en el termini màxim de 35 dies naturals, esmeni el defecte o aporti els documents preceptius.
- El requeriment de documentació i la seva notificació es farà, en tots els casos, per mitjans electrònics.
Per a més informació consultar l’Ordre EMO/229/2015.
Enllaços relacionats