donem impuls a l'emprenedor!

Entrevista al regidor de Promoció Econòmica Lluís Amat sobre les actuacions del seu departament

31/08/2014 23:41

L’incipient arribada del mes de setembre i d’un nou curs és també un punt de partida en els planejaments a seguir per part d’un dels àmbits de govern, el de la promoció econòmica, que té gran pes i transcendència en el desenvolupament de Martorell. En un moment difícil per al conjunt de treballadors i per a petites, mitjanes i grans empreses, l’administració municipal torna del parèntesi estiuenc amb la voluntat de seguir fent de pont entre treballador i empresa. D’això i de les propostes futures ens en parla el regidor de Promoció Econòmica de l’Ajuntament de Martorell, Lluís Amat.

-Regidor, quines seran les línies a seguir a partir de setembre des del Departament de Promoció Econòmica?
-Volem continuar el treball fet abans de l’aturada d’estiu. És a dir, potenciar les accions formatives que impartim al Molí Empresa, al Molí Fariner, encarant-les cap a les necessitats de les nostres empreses. També volem seguir fent créixer el Molí, millorar-ne accessos, instal·lacions i serveis, i convertir-lo en el pol econòmic del Baix Llobregat Nord. Un altre objectiu és el de fer possible la necessària aplicació de les noves tecnologies i l’administració digital, quelcom imprescindible en els temps actuals.

-Una de les activitats principals que tenen lloc al Molí són les accions formatives i cursos. Quina idea hi ha al respecte a partir d’ara?
–De moment, en portem fetes unes quinze des del passat mes de març i ens agradaria acabar l’any havent-ne fet una vintena. El que tenim clar és que volem que aquests cursos vagin encaminats a les necessitats de les empreses. Per això, des del departament una de les dedicacions que tenim és anar a visitar les empreses de Martorell, i que els nostres tècnics preguntin què és el que necessiten i què podem fer per ells des de l’administració local.

-Això suposa una major especialització dels cursos?
-Significa intentar fer un vestit a mida per a les empreses. Un cop recollides les necessitats de les més de 400 empreses visitades, anem cap a l’administració pública i busquem quins cursos o accions formatives s’ajusten a les seves demandes. És a dir: és absurd que fem cursos d’anglès o de comptabilitat o d’informàtica si les nostres empreses no ho necessiten. De vegades passa que els cal gent que sàpiga fer pàgines web, que parli xinès o que promocioni vendes, i cap aquí anem.

-Quina és la fita a assolir?
-El nostre objectiu i obligació és dur a terme des de promoció econòmica totes aquelles accions de les quals en surtin beneficiades les tres bandes: l’administració local -pel sentiment que les accions que impulsa tenen sentit i serveixen-, la persona que busca feina -perquè té la possibilitat de trobar feina si la formació que segueix va lligada a les necessitats empresarials-, i la pròpia empresa, que tindrà un mercat de treballadors formats o mig formats en allò que necessita. És copiar el model d’Alemanya, on les accions formatives les decideixen les empreses i els sindicats, i són ells qui marquen a l’administració pública quins són els cursos i les accions que han de fer els següents tres anys. Aquí a Martorell intentem copiar aquesta idea, que creiem que és molt indicada.

-Per això les accions formatives que es promouen a Martorell se centren en el sector automobilístic i el químic, principalment?
-Tant l’automoció a través de SEAT i de totes les petites empreses que té al voltant com en el cas del sector químic que representa Solvay són dues realitats evidents. En l’automoció, cal tenir present que albergarem un centre de formació professional que està quasi acabat i que començarà a rodar el curs vinent, i que la gran empresa de Martorell és SEAT. I pel què fa al sector químic, des de l’ajuntament estem desenvolupant el curs Mendelevio. I tot això no és perquè els nostres tècnics decideixin, sinó perquè des de l’empresa que fa la formació pot ser que trobin feina amb més facilitat.

-Hem parlat d’empreses, però què me’n diu dels emprenedors que comencen? Hi tenen cabuda també en les línies a seguir del departament?
-Sí, i tant. Per això fa poc vam inaugurar el Viver d’Empreses, i és una de les coses de les quals més satisfet n’estic. Actualment el tenim ple i hi ha llista d’espera per entrar-hi. S’ha generat activitat al seu voltant i entre els mateixos viveristes han anat generant activitat comercial des d’allà. És un projecte petit, però molt engrescador i satisfactori. I evidentment, moltes de les formacions que fem, com ara tècniques de venda, màrqueting o assessorament fiscal, compten amb l’opinió d’aquests emprenedors a través de les reunions periòdiques amb els tècnics. 

-Què cal millorar del funcionament del Molí Fariner?
-Sempre cal millorar, personalment no estic mai satisfet amb la feina i sempre en volem més. El tenim ple i entre els viveristes hi ha una bona sintonia, però contemplem com a acció de govern millorar-ne l’accessibilitat i les seves instal·lacions, per aconseguir que sigui el pol de capitalitat econòmica del Baix Llobregat Nord. Actualment, estem fent obres sota l’Hospital Sant Joan de Déu creant, entre d’altres, un nou aparcament i accés directe al Molí. I a les mateixes instal·lacions, estem fent una recepció nova i una sala nova de formació. És un espai que ha de créixer molt més.

-Ens introduïa com a un dels objectius d’aquest curs vinent la implementació de les noves tecnologies. De quina manera?
-La promoció econòmica i les noves tecnologies han d’anar plenament lligades. No sé entendre una promoció econòmica o una emprenedoria el 2014 sense, per exemple, el desplegament de la fibra òptica, el gran projecte que estem desenvolupant a Martorell. I també cal fer més àgils els tràmits als emprenedors a l’hora de crear la seva pròpia empresa.

-Com s’està fent, aquest darrer punt?
-A través d’una de les novetats que hem posat en marxa aquest passat mes de juliol: el PAE, o Punt d’Atenció a l’Emprenedor. Aquest servei permet centralitzar des del Molí totes les gestions que precisa una persona per donar-se d’alta d’autònom i constituir una empresa en poc més de 15-30 minuts. Això vol dir que s’estalvien els tràmits i cues a la seu de la Seguretat Social i a d’altres administracions. Des d’aquí podrà fer-ho absolutament tot: demanar nom al registre, donar-se d’alta, i fer els tràmits davant l’agència tributària. És un bé i una facilitat més per a tota la gent de Martorell.

-Finalment volem saber la seva opinió envers la situació econòmica actual. Considera real aquest inici de recuperació que apunten des d’algunes altes instàncies?
-Professionalment treballo el món de les finances i crec que és cert que hi ha una petita recuperació, però aquesta es produeix a la macroeconomia. Quan baixes a qualsevol dels nostres dos polígons industrials, el del Congost o La Torre, els seus empresaris et diuen que això no ha arribat encara. La recuperació trigarà en arribar, però no pas amb l’optimisme ni la velocitat d’anys enrere. Això ho hem perdut, i caldrà anar a poc a poc per fer la feina ben feta.

 

Enllaç relacionat

 

Web Ajuntament de Martorell

Veure totes les notícies