El Govern regula un permís retribuït recuperable per a les persones que treballin en serveis no essencials
30/03/2020 10:16El Consell de Ministres extraordinari ha aprovat el Reial decret llei 10/2020 pel qual es regula un permís retribuït recuperable per a les persones treballadores per compte d'altri que no prestin serveis essencials amb la finalitat de reduir la mobilitat de la població en el context de la lluita contra el Covid-19, que no hauran d'acudir al seu lloc de treball entre els dies 30 de març i el 9 d'abril.
Durant el permís, els treballadors i treballadores continuaran percebent les seves retribucions íntegres, tant el salari basi com els complements als quals tinguin dret. Una vegada acabi el període esmentat, les empleades i empleats retornaran a l'empresa, de manera gradual, les jornades no treballades.
Les empreses hauran de negociar amb la representació unitària, amb els sindicats o amb les persones treballadores, la manera en la qual es restituiran a l'empresa aquestes jornades laborals no prestades fins al 31 de desembre de 2020.
La recuperació d'aquestes hores no podrà suposar, en cap moment, l'incompliment dels períodes mínims de descans diari ni setmanal prevists en la llei ni la superació de la jornada anual màxima fixada en el conveni col·lectiu que sigui aplicable. També hauran de ser respectats els drets de conciliació de la vida personal i familiar reconeguts legal i convencionalment.
Es tracta d'una mesura de flexibilitat laboral que tracta de mantenir i salvaguardar l'ocupació mentre duri la crisi sanitària del Covid-19, d'evitar situacions de desprotecció i de garantir el restabliment posterior de l'activitat econòmica.
Les empreses que hagin d'aplicar aquest permís retribuït podran establir un número mínim de plantilla o establir els torns de treball imprescindibles per a mantenir l'activitat que sigui indispensable.
El Reial decret llei que acaba d'aprovar l'Executiu és aplicable obligatòria, però contempla excepcions. Per exemple, no podrà afectar les treballadores i treballadors a les quals se'ls estigui aplicant un ERTE, tret que aquest sigui de reducció de jornada. Tampoc a les persones que estiguin de baixa mèdica, o el contracte de la qual estigui suspès per altres causes legals, ni a les quals puguin desenvolupar la seva activitat professional mitjançant el teletreball.
En aquells casos en els quals resulti impossible interrompre de manera immediata l'activitat, les persones treballadores incloses en l'àmbit subjectiu d'aquest reial decret llei podran prestar serveis el dilluns 30 de març de 2020 amb l'únic propòsit de dur a terme les tasques imprescindibles per a poder fer efectiu el permís retribuït recuperable sense perjudicar de manera irremeiable o desproporcionada la represa de l'activitat empresarial.
Annex: No serà objecte d'aplicació el permís retribuït regulat en el present reial decret llei a les següents persones treballadores per compte d'altri:
1. Les que realitzin les activitats que hagin de continuar desenvolupant-se a l'empara dels articles 10.1, 10.4, 14.4, 16, 17 i 18, del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 i de la normativa aprovada per l'Autoritat Competent i les Autoritats Competents Delegades.
2. Les que treballen en les activitats que participen en la cadena de proveïment del mercat i en el funcionament dels serveis dels centres de producció de béns i serveis de primera necessitat, incloent aliments, begudes, alimentació animal, productes higiènics, medicaments, productes sanitaris o qualsevol producte necessari per a la protecció de la salut, permetent la distribució dels mateixos des de l'origen fins a la destinació final.
3. Les que presten serveis en les activitats d'hostaleria i restauració que presten serveis de lliurament a domicili.
4. Les que presten serveis en la cadena de producció i distribució de béns, serveis, tecnologia sanitària, material mèdic, equips de protecció, equipament sanitari i hospitalari i qualssevol altres materials necessaris per a la prestació de serveis sanitaris.
5. Aquelles imprescindibles per al manteniment de les activitats productives de la indústria manufacturera que ofereixen els subministraments, equips i materials necessaris per al correcte desenvolupament de les activitats essencials recollides en aquest Annex.
6. Les que realitzen els serveis de transport, tant de persones com de mercaderies, que es continuïn desenvolupant des de la declaració de l'estat d'alarma, així com d'aquelles que hagin d'assegurar el manteniment dels mitjans emprats per a això, a l'empara de la normativa aprovada per l'autoritat competent i les autoritats competents delegades des de la declaració de l'estat d'alarma.
7. Les que presten serveis en Institucions Penitenciàries, de protecció civil, salvament marítim, salvament i prevenció i extinció d'incendis, i de trànsit i seguretat viària. Així mateix, les que treballen en les empreses de seguretat privada que presten serveis de transport de seguretat, de resposta davant alarmes, de ronda o vigilància discontínua, i aquells que resulti necessari utilitzar per a l'acompliment de serveis de seguretat en garantia dels serveis essencials i el proveïment a la població.
8. Les indispensables que donen suport al manteniment del material i equips de les forces armades.
9. Les dels centres, serveis i establiments sanitaris, així com a les persones que (i) atenguin majors, menors, persones dependents o persones amb discapacitat, i les persones que treballin en empreses, centres d'I+D+I i biotecnològics vinculats al COVID-19, (ii) els animalarios a ells associats, (iii) el manteniment dels serveis mínims de les instal·lacions a ells associats i les empreses subministradores de productes necessaris per a aquesta recerca, i (iv) les persones que treballen en serveis funeraris, en la construcció de nínxols i altres activitats connexes.
10. Les dels centres, serveis i establiments d'atenció sanitària a animals.
11. Les que presten serveis en punts de venda de premsa i en mitjans de comunicació o agències de notícies de titularitat pública i privada, així com en la seva impressió o distribució.
12. Les d'empreses de serveis financers, inclosos els bancaris, d'assegurances i d'inversió, per a la prestació dels serveis que siguin indispensables, i les activitats pròpies de les infraestructures de pagaments i dels mercats financers.
13. Les d'empreses de telecomunicacions i audiovisuals i de serveis informàtics essencials, així com aquelles xarxes i instal·lacions que els suporten i els sectors o subsectors necessaris per al seu correcte funcionament, especialment aquells que resultin imprescindibles per a l'adequada prestació dels serveis públics, així com el funcionament del treball no presencial dels empleats públics
14. Les que presten serveis relacionats amb la protecció i atenció de víctimes de violència de gènere.
15. Les que treballen com a advocats, procuradors, graduats socials, traductors, intèrprets i psicòlegs i que assisteixin a les actuacions processals no suspeses pel Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19 i, d'aquesta manera, compleixin amb els serveis essencials fixats consensuadament pel Ministeri de Justícia, Consell General del Poder Judicial, la Fiscalia General de l'Estat i les Comunitats Autònomes amb competències en la matèria i plasmats en la Resolució del Secretari d'Estat de Justícia de data 14 de març de 2020, i les adaptacions que en el seu caos puguin acordar-se.
16. Les que presten serveis en despatxos i assessories legals, gestories administratives i de graduats socials, i serveis aliens i propis de prevenció de riscos laborals, en qüestions urgents.
17. Les que presten serveis en les notaries i registres per al compliment dels serveis essencials fixats per la Direcció General de Seguretat Jurídica i Fe Pública.
18. Les que prestin serveis de neteja, manteniment, reparació d'avaries urgents i vigilància, així com que prestin serveis en matèria de recollida, gestió i tractament de residus perillosos, així com de residus sòlids urbans, perillosos i no perillosos, recollida i tractament d'aigües residuals, activitats de descontaminació i altres serveis de gestió de residus i transport i retirada de subproductes o en qualsevol de les entitats pertanyents al Sector Públic, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 3 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic.
19. Les que treballin en els Centres d'Acolliment a Refugiats i en els Centres d'Estada Temporal d'Immigrants i a les entitats públiques de gestió privada subvencionades per la Secretaria d'Estat de Migracions i que operen en el marc de la Protecció Internacional i de l'Atenció Humanitària.
20. Les que treballen en activitats de proveïment, depuració, conducció, potabilització i sanejament d'aigua.
21. Les que siguin indispensables per a la provisió de serveis meteorològics de predicció, observació i els processos associats de manteniment, vigilància i control de processos operatius.
22. Les de l'operador designat per l'Estat per a prestar el servei postal universal, amb la finalitat de prestar els serveis de recollida, admissió, transport, classificació, distribució i lliurament als exclusius efectes de garantir aquest servei postal universal.
23. Les que presten serveis en aquells sectors o subsectors que participen en la importació i subministrament de material sanitari, com les empreses de logística, transport, magatzematge, trànsit duaner (transitaris) i, en general, totes aquelles que participen en els corredors sanitaris.
24. Les que treballen en la distribució i lliurament de productes adquirits en el comerç per internet, telefònic o correspondència.
25. Qualssevol altres que prestin serveis que hagin estat considerats essencials.
ENLLAÇOS RELACIONATS
Font: Ministeri Treball